Nedávno, přibližně na konci prázdnin, si kolega opatřil na jednom e-shopu nový služební chytrý telefon. Jméno e-shopu ani značka mobilu teď není důležitá. Budu vyprávět bizarní příběh o cestě za výměnou simkarty.

Byly časy, kdy jste si koupili nový mobil, přinesli jej domů, strčili do něj simku ze starého mobilu a hned se volalo. Tyto doby jsou ale pryč. Dnes se výrobci smartfonů předhání, kdo udělá nejtenší telefon, přestože velikosti jejich displejů začínají pomalu atakovat rozměry vaší domácí LCD televize 😉 a vedle toho všeho nějakou chytrou hlavu napadlo, že by se dalo ušetřit spousta místa tím, že se do telefonu bude strkat menší rozměr simky a tím se ušetří ohromných až několik milimetrů :).

Formáty SIM

Velikosti SIM /zdroj: wikimedia.org/

Takže dnes, když si koupíte telefon a budete mít trochu štěstí, bude váš nový přístroj schopný pracovat s vaší starou SIM (MiniSIM). Ve většině případů ale štěstí mít nebudete, simkarta bude velká. V takovém případě máte několik možností:

  • Simku si ostříháte na správný formát podle návodu a šablony, kterých je na internetu spousta. Zapojení kontaktů se totiž nezměnilo, takže stačí běžnou MiniSIM správně ořezat a zasunout do telefonu. Tohle je nejrychlejší řešení, pokud na to máte koule.
  • Zaběhnete do nějaké běžné prodejny mobilů, kde mají kleštičky a kartu vám ostříhnou.

Aby to nebylo až tak snadné, je tady další háček. Máte tu správnou simku, nebo už ji máte ostříhanou, ale neumí mobilní LTE data. Pokud se tedy smíříte s tím, že budete mít v mobilu internet na některé ze starších technologií, váš problém zde končí. Ale jelikož nás všichni mobilní operátoři na každém kroku a v televizních reklamách masírují, jak dokonalé mají pokrytí LTE a že ho v mobilu potřebujeme (dovolí nám totiž rychleji vyčerpat FUPko :)), zatoužíte po výměně simky, takže:

  • Zaběhnete do nejbližší značkové nebo partnerské prodejny vašeho operátora, kde vám kartu většinou zdarma a na počkání vymění.
  • Zavoláte přímo na linku zákaznické podpory svého operátora, kde si výměnu objednáte a správná simkarta vám přijde poštou.

Kolega, prahnoucí po LTE v mobilu, se rozhodl pro výměnu přímo přes linku podpory (jméno není důležité, budeme mu říkat třeba “Téčko” ;)), aby nemusel jet do 15km vzdálené partnerské prodejny. Objednal si tedy výměnu přímo na Téčku a čekal, až přijde obálka…

Za několik málo dnů (byl to čtvrtek) skutečně přišla obálka, ve které byla nová simka, čekající na vyloupnutí správné velikosti a aktivaci zavoláním na linku zákaznické podpory. Kolega se rozhodl, že k aktivaci nevyužije aktivační automat, který se na lince podpory nabízí, ale raději se nechal spojit přímo s operátorkou, aby aktivace byla rychlejší a pohodlnější. Po autorizaci a krátkém rozhovoru bylo hotovo, operátorka jej informovala, že nejpozději za půl hodiny bude karta aktivní.

Oříznutí SIM svépomocí podle šablony

Oříznutí SIM svépomocí podle šablony

Po pěti minutách od aktivace už se stará simkarta nemohla přihlásit do sítě, takže nezbývalo, než čekat na okamžik, kdy začne fungovat nová. Půlhodina uběhla, nová simka se stále nemohla přihlásit do sítě. Hodina, dvě.. stále jsme bez druhého služebního čísla. Přišel konec pracovní doby a druhé služební telefonní číslo bylo stále nedostupné. Z mého telefonu jsme tedy zavolali znova na zákaznickou podporu a oznámili, že k aktivaci stále nedošlo. Operátorka nám oznámila, že došlo nejspíš k nějakému technickému problému, abychom byli trpěliví, že nejpozději za 2 hodiny bude číslo aktivní.

V pátek ráno mi kolega v práci oznámil, že číslo pořád nefunguje. Následoval další telefonát na zákaznickou podporu. Byli jsme ujištěni, že technici na problému stále pracují a nejpozději do večera bude vyřešen :). Aby se nám zákazníci na toto číslo alespoň mohli dovolat, operátor zapnul přesměrování na kolegův soukromý telefon.

Nevím, jestli na problému někdo pracoval, ale simka nefungovala ani v pátek večer, nefungovala celý víkend, ani v pondělí ráno. Následoval další telefonát na zákaznickou linku, kde jsme operátorce vysvětlili, že nám už dochází trpělivost. Operátorka kolegovi oznámila, že jde pravděpodobně o hardwarový problém (prostě asi dostal vadnou simkartu) a doporučila zajet na značkovou prodejnu, kde mu dají a aktivují novou. Sedl tedy do auta a jel na značkovou prodejnu, kde mu slečna obsluhující vystavila simku novou, která fungovala už na prodejně – konečně!!!

A tady by za normálních okolností mohl příběh končit. Ale tento rozhodně ještě nekončí 🙂

Po návratu do kanceláře kolega ještě znova zavolal na zákaznickou linku, zdvořile oznámil, že už má číslo funkční, ať tedy servisní případ uzavřou. Přibližně za hodinu přestala tato úplně nová simkarta fungovat. Takže opět telefonát na zákaznickou linku a opět vysvětlovačka celé story jiné operátorce (výhoda velkého call centra :)). A zde byla taky příčina, proč karta přestala fungovat. Předchozí operátorka nepředala technikům informaci, že je případ uzavřený a jim se konečně, po čtyřech dnech, podařilo aktivovat předchozí simku! Bohužel, ta zůstala na prodejně jako vyřazená. Po dlouhém přesvědčování operátorky, že už pro další kartu rozhodně nikam nepojedeme, znova otevřela případ, aby technici vrátili předchozí zásah zpět a simkarta byla do hodiny opět aktivní.

Co k tomu říct závěrem? Snad jen takovou kuriozitu… že celá snaha o výměnu simky, jejímž důvodem byl LTE internet v mobilu, byla úplně zbytečná, protože nikde v okolí kanceláře ani bydliště není pokrytí LTE od Téčka tak kvalitní, aby byl mobil schopný ho využít (přestože jsem dnes zase v reklamě viděl úchvatných 96% pokrytí a v mapě Českého telekomunikačního úřadu je u nás zakresleno).