Tento článek je jakási předmluva mého seriálu, věnovaného hře World of Tanks. Této free-to-play hře jsem dlouho odolával. Občas jsem sice viděl v televizní reklamě upoutávku s efektně sestříhanou akční scénou, ale říkal jsem si, že dobré marketingové studio dokáže udělat mega-trhák i z člověče nezlob se. Myslel jsem si, že je to zase nějaký další tankový simulátor a protože nemám rád simulátory a navíc jsem byl kdysi vášnivým online hráčem série Call of Duty, neměl jsem o tento typ her zájem.
Pak, někdy koncem roku 2013 jsem řešil s jedním zákazníkem problém s připojením k internetu. Při hraní WoT mu hra lagovala a zobrazovala vysokou odezvu od serveru (ping). Vzhledem k tomu, že v době hraní jeho přípojka nevykazovala žádné problémy a odezva na na server seznamu a google-dns byla průměrně 12ms, začínal jsem mít podezření, zda nejde o nějakou anomálii na straně serveru World of Tanks.
Podle informací, které se mi podařilo o hře na netu zjistit, v té době skutečně občas docházelo k přetížení serveru, které spousta hráčů zaregistrovala a převážně v době, kdy docházelo k distribuci nové verze. Navíc byla odezva herního klienta hodně závislá na výkonu počítače a na pomalejších počítačích s nízkou hodnotou FPS významně rostl ping. Rozhodl jsem se tedy hru nainstalovat a vyzkoušet, abych zjistil, jak to tedy je.
Hra mě překvapila hezkou grafikou a to i na mém starém notebooku. Netušil jsem, že i hra zadarmo (o tom “zadarmo” někdy příště) může vypadat tak dobře. Po absolvování základního výcviku, který hra automaticky nabídla po instalaci a ve kterém jsem se naučil základní ovládání tanku a hlavní (velmi strohé) herní principy, jsem se vrhnul do samotného hraní.
Asi jako každý nováček v této hře, prvních několik (hodně) bitev jsem se potýkal s problémem, že jsem chcípnul téměř na začátku bitvy, aniž bych si trochu víc zastřílel a způsobil nepřátelům nějaké větší škody :). Tato skutečnost mě frustrovala. Nechápal jsem, jak je možné, že ta hromada pancíře nic nevydrží. Navíc, jak už jsem psal, býval jsem hráčem Call of Duty, kde bylo běžné, že i průměrný hráč dokázal někam vběhnout a díky momentu překvapení zabít i několik nepřátel. Ve World of Tanks to ovšem takto nefunguje a každý výstřel je potřeba promyslet, aby to nebyl výstřel poslední.
Další, co mi hodně protivilo hru bylo to, že přestože jsem viděl až nadruhý konec bitevního pole (mapy), odněkud mě zasahovaly střely nepřátelských tanků, aniž bych některého z nich viděl. Dnes tomu s úsměvem říkám “syndrom neviditelného tanku”. Je to jedna z vlastností herních pravidel, o které se přímo v základním výcviku ve hře dozvíte jen to, že existuje. Ve World of Tanks je takových vlastností spousta, o kterých se ve hře nikde nedozvíte, případně jen velmi obecně. Přitom dobrá znalost většiny těchto vlastností je pro hraní hry klíčová a přímo ovlivňuje, jak dobře byste mohli bitvu zahrát.
Statisticky, z celkového počtu je přibližně 65% hráčů ve hře hodnoceno jako podprůměrní, přibližně 18% průměrní, 10% nadprůměrní a o zbývajících 7% se dělí velmi dobří hráči z nichž 1,2% zaujímají ti nejlepší, tzv. unikátní a superunikátní hráči. Z této statistiky jasně plyne, že hra rozhodně není snadná na hraní a nestačí ji prostě nainstalovat a hrát, jak byste mohli nabýt dojmu ze základního výcviku ve hře.
Spoustu užitečných informací lze dohledat různě na internetu, na fóru samotné hry, případně ve videích na youtube. Většinou jde o střípky, které si případný zájemce musí pracně vyhledat a poskládat. Zde na blogu bych se chtěl věnovat užitečným informacím o hře, tak jak jsem je já během mého hraní postupně začal objevovat a využívat ve svůj prospěch. Nebude to žádný návod ke hře “krok za krokem”. Cílovou skupinou je hráč, který už má odehráno spoustu bitev a hraní ho baví, ale není se svými výsledky ve hře úplně spokojený a neví, jak překonat svoje současné limity.
Všechny články o World of Tanks:
- World of Tanks (11.díl) – vyrážíme: lehké tanky
- World of Tanks (10.díl) – vyrážíme: střední tanky
- World of Tanks (9.díl) – vyrážíme: těžké tanky
- World of Tanks (8.díl) – vyrážíme: stíhači tanků
- World of Tanks (intermezzo) – nejčastěji hledané informace o wot
- World of Tanks (7.díl) – vyrážíme: dělostřelectvo
- World of Tanks (6.díl) – tipy pro ještě lepší hraní
- World of Tanks (5.díl) – využití pancíře a jak zvýšit šance na přežití
- World of Tanks (4.díl) – maskování a odhalování nepřítele
- World of Tanks (intermezzo) – zamyšlení nad plánovaným rebalancováním