Opět jsem našel trochu času a odvahy k psaní, takže je tady další díl mého seriálu o World of Tanks. Dnes si pod drobnohled vezmu gameplay stíhačů tanků. K tomu označení “stíhač”… no… od začátku, co jsem k tankům přičichnul, mi ten výraz připadá trochu zavádějící. A i ve hře samotné jsem nějakou dobu nedokázal spolknout fakt, že přestože jsem si vyzkoumal stíhač, v bitvě to byl nejpomalejší stroj. Na wikipedii se pod názvem “stíhač tanků” píše jako o bojovém vozidle určeném pro boj proti tankům a nebo jiné obrněné technice nepřítele.  O rychlosti ani slovo 🙂
Moje osobní mylná představa byla totiž taková, že stíhač tanků můsí být velmi rychlý stroj, který dostihne svou kořist a zničí ji. Dnes už jsem ale o něco chytřejší a proto vím, že stíhač tanků nemusí mít se stíháním nic společného a beru to jako velmi nešťastný překlad původního “tank destroyer”, který lépe vystihuje úkol tohoto stroje.

X.tier stíhače, od kterých to bude nejvíc bolet – FV215 (183), Jagdpanzer E100, Grille 15, Foch 155

Takže, ve hře World of Tanks si můžete zahrát stíhače rychlé i pomalé, se slabým pancířem nebo těžce opancéřované, s otočnou věží i bez věže. Obecně, pokud se svým stíhačem ještě neumíte, nic nepokazíte, pokud ho budete hrát jako snipera, tedy že se schováte do křoví na některé z profláknutých TD pozicí, v bezpečné vzdálenosti od první linie a čekáte, až vám ostatní spoluhráči nasvítí nepřátelské tanky. Pro tým budete užitečnější, když odsud způsobíte alespoň nějaké poškození, než kdybyste jeli moc dopředu a chcípli hned na začátku bitvy. Pokud to jde, využívejte při střelbě maximální spotovací vzdálenost a střelbu přes “neprůhledné křoví”, abyste zůstali co nejdéle nenasvícení. Jestliže nemáte do čeho střílet, znamená to, že je konec bitvy, nebo je někde chyba 🙂 Rozhodně se nikdy nepouštějte nikam dopředu sami na vlastní pěst, pokud máte dost spoluhráčů naživu.

Lehce pancéřované stíhače s otočnou věží

Pomalejší papírové stíhače budete pravděpodobně hrát jako snipera, např. RHM Borsig Waffenträger nebo Waffenträger auf Pz.IV. Rychlejší stroje je možné hrát i jako střední tanky, tedy na přepadovky z boku a podobně, např. T67, M36 Jackson, M18 Hellcat, T25/2, Challenger, Charioteer, Scorpion G. Dobří hráči tak hrají dokonce i Grille 15, který má omezený pohyb věže v rozsahu 100°. Má to jednu nespornou výhodu. Konkrétně Grille 15 má přesné snajpící dělo s dobrou průbojností, aby byl schopný probíjet i tanky na velkou vzdálenost. A co se stane, když takový tank vytáhnete blíž k první linii? Sice nemáte pancíř, na který byste se mohli spolehnout, ale máte mobilitu, takže můžete prudit a prostřelujete cokoliv a kamkoliv bez větších problémů. Stíhači bez otočné věže se většinou na takový gameplay nehodí. Sice jsem viděl pár dobrých bitev s Jpantherem a se SU-122-44, no… ale to je sado-maso level, když si budu chtít udělat pakárnu, udělám to po svém a vezmu si do bitvy tank bez granátů 🙂

Rychlé stíhače s otočnou věží – Scorpion G, T25/2

Těžce pancéřované stíhače s otočnou věží

Vedle papírových stíhačů s věží, jsou ve hře pomalé, těžce opancéřované stíhače s plně otočnou, nebo z větší části otočnou věží. Fakticky, stíhač s otočnou věží je americký koncept, takže jako příklad – T28 Prototyp, T30, T110E4. Tyto stíhače se díky silnému opancéřování dají hrát jako těžký tank, případně podpora v přední linii – stojíte bezprostředně za těžkými tanky, které chytají rány a jakmile nepřítel nabíjí, vyjedete dát ránu a zase se stáhnete, protože oproti běžným těžkým tankům máte vedle vyšší průbojnosti a poškození i vyšší čas nabíjení.

Těžké stíhače s otočnou věží – T28 Prototyp, T30

Lehce pancéřované stíhače bez věže

Tyto stíhače mají dělo umístěno v korbě, které má tím pádem omezený úhel pohybu. Přední část tanku je většinou opatřena výrazně silnějším pancířem než na bocích a zadku a tato část bývá ještě skloněna pod větším úhlem pro docílení vyšší efektivní tloušťky (viz. díl o pancíři). To umožňuje zachovat vozidlu vysokou mobilitu a zároveň i dobrou ochranu proti střelám vystřeleným na přední plát. Tento koncept je typický hlavně pro sovětské a německé stíhače. Typickým příkladem je např. Stug III G, T25 AT, Jagdpanther, ISU152. Tyto stíhače je nejlepší hrát jako snipera. Stíhače, které mají dělo s dobrou depresí, doporučuju hrát z vyvýšených pozic, které umožňují střelbu zpoza horizontu (vlastně klasický hulldown). Tato pozice vám pomůže snížit siluetu, takže je obtížnější vás trefit. Pokud se někdo trefí, sklon plátu je schopný občas i něco odrazit. Horizont vám zároveň poskytne krytí, pokud se nasvítíte. Stačí jen trochu zacouvat. Hlavně pozor na arcky 🙂

Jagdpanther – snajpení z hulldownu a standardní pozice ve křoví (střílíte na siluety tanků, křoví před vámi vám dává maskování i po výstřelu)

Těžce pancéřované stíhače bez věže

Usazení děla u těchto vozidel je stejné jako v předchozím případě. Rozdíl je pak v opancéřování celého tanku, které bývá velice dobré nejen zepředu. To se většinou podepíše na mobilitě takového vozidla, které je pak pomalé jak při jízdě vpřed i vzad, ale i při otáčení. Jako příklad opět nejznámější vozidla – Jagdtiger a Jagdpanzer E100, T95 (nejpomalejší stíhač ve hře), T110E3, AT15, Tortoise. Od rychlých stíhačů bez věže se styl hry liší v tom, že tyto tanky umí i nějakou tu střelu odrazit, takže si můžete dovolit jet blíž k linii, nebo pokud s tankem opravdu budete umět, tak přímo do první linie. Důležité je pak dávat si hlavně pozor na to, abyste nezůstali někde stát se shozeným pásem a natočení tak, že nemůžete střílet. Jestli máte kamaráda do čety, rozhodně neuděláte chybu, když si ho vezmete do bitvy, aby vás občas podpořil a kryl vám zadek.

Těžce opancéřované stíhače bez věže – AT15, T95

Perky a vybavení

To, jak si naskillujete posádku a jaké vybavení si na stíhač dáte, by se mělo odvíjet od toho, jakým způsobem s ním budete hrát. Co se vybavení týče, mě se při snajpení osvědčil hydraulický nabíják, maskovací síť a binokulár (často zůstanu mezi posledními přeživšími, pak mi nezbyde než hrát aktivněji a sám spotovat). Ale celkově není na škodu mít na TDčku vyšší dohled a mít body i za občasný spot. Pokud mám posádku s maskovacím skillem, místo maskovací sítě dávám ventilaci nebo vylepšený pohon děla, podle toho, co potřebuju na tanku vylepšit víc. Maskovací skill na posádce sice dává stojícímu tanku o 4% míň než síť, ale na druhou stranu přidá maskování za pohybu, což se může hodit. Jako první perk na posádku dávám nejdřív 6. smysl veliteli a ostatním maskování. Další perk pak veliteli maskování a ostatním podle toho, který parametr tanku potřebuju zlepšit. Mezi nimi doporučuju perk na dohled – prostorovou představivost, která vám zlepší dohled o další 3%.

Jen pro doplnění bych chtěl poznamenat, že pokud se stíhačem budete jezdit intenzivněji, pořiďte si na něj kamuflážní nátěry, alespoň na týden. Těch pár desítek tisíc kreditů se vám zaplatí během pár bitev a získáte další procenta k maskování.

Komunikace s týmem

Komunikace TDčka s týmem je podobná jako když hrajete artynu. Vzhledem k nižší dohledové vzdálenosti, horší mobilitě a zranitelnosti jste převážně odkázáni na spot od spoluhráčů. Takže se hodí občas bliknout do minimapy, abyste dali najevo skautovi, do kterých míst máte předmířeno, nebo máte-li dlouhý čas nabíjení, dejte o tom vědět (F8), např. aby skaut zbytečně neriskoval a mohl spot načasovat do okamžiku, kdy budete připraveni k palbě. Je mi jasné, že dočkat se na randomu nějaké kooperace od ostatních hráčů je mnohdy problém, ale když ke komunikaci budete sami přistupovat laxně, nikdy to nebude lepší.

A to byly poslední řádky ke hraní stíhačů. Pokud máte sami nějaký dobrý tip nebo připomínku, můžete napsat do komentářů. Takže se s váma hezky loučím, příště pojedeme těžké tanky.


Všechny články o World of Tanks: