Prokousali jsme se až k poslední třídě tanků ve hře World of Tanks – k lehkým tankům. Povíme si něco o tom, jak “lajty” hrát a jelikož nedávno došlo ke změnám v matchmakingu (patch 9.18), které se na většině lehkých strojů negativně podepsaly, tak si na adresu WG zahejtím a nebudu si brát servítky, takže pokud vám vadí vulgarismy, nebo by Vám mohly tyto části článku vadit, zajděte si prosím nejdříve pro kousek něčeho sladkého, nebo nepokračujte dál ve čtení.
Já jsem začal lehké tanky hrát docela pozdě, hlavně kvůli plnění osobních misí. Rozjel jsem si linii amerických lehkých tanků. Jednak proto, že jsem měl volnou dvouskillovou posádku z Hellcata (kterého jsem prodal hned po tom, co ho WG zkurvil, protože už jsem neměl chuť pokračovat dál v linii) a druhý důvod byl ten, že jsem chtěl mít M41 Bulldoga (kterého dementi zkurvili právě ve výše zmíněném patchi 9.18).
Zkušení hráči hodnotí lehké tanky jako nejtěžší na hraní a nedoporučují nováčkům začínat právě s nimi. Osobně si myslím, že právě při hraní lehkých tanků nezkušený hráč, pokud jej někdo správně nasměruje, nejrychleji pochopí klíčové vlastnosti mechaniky hry, tedy spotování, dohled a maskování. V druhé řadě pak rychleji pozná mapy, protože s lehkým tankem si je prolítá daleko rychleji než s pomalým těžákem. Naučí se využívat terénních nerovností, aby přežil. Neříkám, že to bude úplně lehké, ale o to snadněji se později budou hrát ostatní třídy (např. hraní středních tanků se od lehkých tolik neliší), takže jestliže jste lehké tanky ještě moc nehráli, zkuste jim dát šanci a pusťte se do toho.
Všechny vývojové větve ve hře začínají právě lehkým tankem. Ale to jsou spíš jen takové sranda-vozítka ve stylu loltraktoru, T1 nebo prsaté Kolohousenky, ze kterých se pak vývojová linie rozvětvuje do ostatních tříd. Když jsem s hraním WoTka začal, byly pro mě tyto stroje velkým zklamáním (než jsem objevil možnost vyzkoumat vyšší tier). Chtěl jsem hrát opravdové tanky, ne nějaké stavební kolečko s namontovaným kulometem. Na druhou stranu, na těchto tierech se předpokládají špatné schopnosti hráčů a z tohoto důvodu se tady ještě na význam jednotlivých tříd prakticky vůbec nehraje.

Lehké tanky I. tier (LOLtraktor a T1 Cunningham) – semínka všech německých a amerických tanků ve hře 🙂
Na 4.tieru se začnou lehké tanky od ostatních tříd odlišovat, především lepším dohledem. Od tohoto tieru byste měli začít používat tyto stroje k tomu, k čemu jsou určeny – jste oči týmu. Odhalujete nepřítele pro ostatní a těžíte z poškození, které ostatní spoluhráči způsobí tankům, které nasvítíte. Skutečné skauty pak najdete od 5.tieru a výš. Kromě dohledu už budete mít za jízdy hodnotu maskování stejnou, jako když stojíte, což je u skauta užitečná vlastnost, která vám umožní se dostat nepozorovaně blíž k nepříteli, než s ostatními třídami. Samozřejmě, že rozdávání poškození se taky počítá, ale musíte si uvědomit, že bude jen málo tanků, které prostřelíte zepředu.
Jak už jsem předestřel na začátku, vyšel nedávno patch 9.18, ve kterém došlo ke změně matchmakingu a prodloužení linie lehkých tanků až do X. tieru. Tím pádem přibyly nové tanky a změnil se jim matchmaking na +2, jako u ostatních tříd (tzn. že např. jako VII. tier se dostanete do bitvy maximálně IX. tanků), což mělo usnadnit i slabším hráčům hraní lehkých tanků, ale primárně šlo o změnu kvůli novému algoritmu matchmakingu. Na tom by nebylo nic zlého, kdyby změnu páni z WG nepojali stylem jejich vlastním – dojebat co je dobré a špatné udělat ještě horším. Takže, místo aby přidali do všech národů na IX a X tier nové tanky a u těch původních upravili s ohledem na příznivější MM množství hápéček a průbojnost děl, tak u některých národů posunuli VII a VIII tanky o tier výš a do vzniklé mezery a na X tier přidali nový stroj. Pak se teprve vývojáři s chutí vrhli na vybalancování/domrdání parametrů všech zbývajících lehkých tanků. Takže došlo k několika zásadním negativním změnám:
- snížení maximální rychlosti u některých tanků – např. M41 Bulldog ze 72,4 na 68km/h a RU251 z 80 na 70km/h
- snížení dohledu – např. Spähpanzer SP I C ze 400m na 390m (narozdíl od MT-25, který si naopak nepochopitelně o 20m polepšil)
- snížení počtu granátů u zásobníkových děl – defacto všechny francouzské stroje, M41 Bulldog, Spähpanzer SP I C přišel o autoloader úplně
- snížení DPM u všech lehkých tanků, někde až výrazné, vlivem snížení alfy nebo dokonce odebráním děla, které bylo pro daný tank typické – houfnice na VK28.01
Nejhůř to odnesl pravděpodobně M41 Bulldog, který se sice změnil na VIII tier, ale utrpěl nižší maximální rychlost a topové 76mm dělo bez zásobníku. Autoloader zůstal jako VII dělo s 6ti granáty místo 10, což by nebylo tak zlé, ale doba nabíjení zásobníku zůstala někde na 34s! Narozdíl od něj, francouzi sice přišli o pár granátu na zásobník, ale o tento rozdíl se jim snížila doba nabíjení zásobníku. Naproti tomu si některé tanky polepšily, třeba T49 sice utrpěla snížení maximální rychlosti, ale vedle původního 152mm derp-gunu dostala slušné 90mm dělo.
Tolik ke změnám v patchi 9.18, teď už se můžeme vrhnout na hraní lehkých tanků, respektive toho, co z nich zbylo…
Začátek bitvy
Na začátku bitvy byste měli využít rychlost, kterou váš tank disponuje a vyrazit na některé místo v mapě, odkud budete schopní nasvítit přejezd nepřátelských tanků, především těžáků jedoucích na pozici. V lepším případě nasvítíte několik cílů, na které uvidí i vaši spoluhráči a kteří jim udělí nějaké poškození, což byste měli poznat podle “stužek”, které vám budou naskakovat na obrazovce (pokud nemáte jejich zobrazování vypnuto), za což dostanete víc expů a kreditů na konci bitvy. V horším případě sice nasvítíte, ale spoluhráči na ně nebudou mít ránu, netrefí, nebo neprostřelí. Nic za to nedostanete, ale celý tým bude mít přehled, kde se nepřítel nachází. V tom nejhorším případě vás některý z nepřátel nasvítí (např. skaut, který dostal nápad jet do stejného místa jako vy) a budete rádi, pokud se vám podaří odsud zmizet alespoň s jedním HPčkem :).
Další možností je udělat totéž, co jsem psal minule ke středním tankům – pojedete do místa střetnutí těžkých tanků, zde uděláte úvodní spot a stáhnete se zpátky. Vlastní iniciativě se meze nekladou a časem si najdete vlastní místa a taktiky, které budete s úspěchem využívat.
Techniky spotování
Odhalovat pozice nepřátel je možné dvěma způsoby. Nejbezpečnější je pasivní spot. Využíváte především mobility a dobré maskovací schopnosti svého vozidla, abyste se nepozorovaně dostali do místa, odkud uvidíte na nepřátelské tanky. Zde se skryjete ve křoví a ani nedutáte. Pokud něco rozsvítíte, především v rané fázi bitvy byste neměli střílet, abyste se neprozradili. Poškozování prozatím nechejte na spoluhráčích, protože dokud zůstanete neodhaleni a do vámi nasvícených nepřátel bude mít kdo střílet, získáváte body za asistenci a přispíváte k výhře. Doporučuju po příjezdu na místo obrátit podvozek tanku, buďto prostým otočením, nebo si natrénujte otočku smykem přes ruční brzdu (mezerník). Tímto jste připravení na okamžitý útěk, v případě že dojde k vašemu odhalení.
Občas se stane, že zvlášť zkušení hráči v nepřátelském týmu na slepo ostřelují oblíbené pozice skautů. V tomto případě zůstaňte v klidu a neutíkejte hned po první ráně, ikdyby jste dostali přímý zásah (samozřejmě předpokládám, že máte žárovku a víte bezpečně, že nesvítíte). Pokud dostanete “íkáčko” (smrt na první ránu), bohužel jste měli smůlu, i toto se stává a musíte s počítat s tím, že tyto pozice může na slepo ostřelovat i artyna nebo TDčko s velkou alfou. Naštěstí, křoví v těchto místech bývá většinou několik, takže máte šance minimálně 50:50, že to neschytáte.
Tip: při spotování si zaměřovačem kontrolujte vzdálenost nepřátel, které jsou k vám nejblíž. Pokud se někdo dostane pod 130-150m, měli byste být na pozoru a připravení k útěku. Tato vzdálenost může být i nižší, v závislosti na tom, jak dobrý máte kamofaktor, jaké křoví vás kryje a jaký tank jede proti vám. Co se mi osvědčilo je, že tank, který je už příliš blízko, označím jako primární cíl (najedu na něj zaměřovačem a stisknu “T”). Ne vždy, ale často spoluhráči soustředí střelbu na tento tank a zničí ho dřív, než mě odhalí, takže můžu zůstat na místě a dál spotovat ostatní nepřátele.
Další technikou je aktivní spot. V tomto případě využíváte hlavně mobility svého vozidla a dobré znalosti terénu. Spotování pak probíhá tak, že jste pokud možno neustále v pohybu, snažíte se nepozorovaně dostat co nejblíž střetu s nepřítelem, tak abyste něco nasvítili a v okamžiku, kdy se sami rozsvítíte, snažíte se co nejrychleji zajet do bezpečí. Bohužel, ne každá mapa je hraní skautů nakloněna. Typickým příkladem za všechny, kde se dá aktivně spotovat, je mapa Prochorovka. Jistě jste si při hraní této mapy všimli, jak se lehké tanky na začátku bitvy rozjedou střemhlav ke středu mapy a zde zběsilou jízdou jezdí ve tvaru pomyslné elipsy nebo osmičky. Přitom jen krátce vyjedou na horizont, tak aby pokud možno vystrčili jen vrch věže (na poklopu velitele a vyústění děla je spotovací bod) a okamžitě se vrací zpět do bezpečí pod horizont. Tuto akci neustále opakují a díky tomu neustále svítí nepřítele pro zbytek týmu. Pokud to budete zkoušet, doporučuju při sjetí pod horizont zde nějakých 10-15s setrvat (udělejte si třeba malou osmičku), tak abyste se odspotnuli a mohli vyjet znova na horizont bez toho, že si na vás nepřítel bude moct předmířit.
Doporučuju mít zapnuto zobrazování kružnic dohledu a maximální spotovací vzdálenosti na minimapě. Pokuste se sledovat při hraní skautů minimapu a vzdálenosti nepřátel ve vztahu k jednotlivým kružnicím. Časem si osvojíte schopnost odhadnout, na jakou vzdálenost jste schopní odhalovat které tanky a kdy a na jakou vzdálenost smíte vystřelit, aniž byste riskovali odhalení, nebo na jakou vzdálenost naopak vás můžou rozsvítit jednotlivé třídy nepřátelských tanků.
Samozřejmě, kromě spotování se počítá s tím, že si něco nastřílíte, takže v pozdější fázi bitvy budete lehký tank hrát stejným způsobem jako střední tank, tedy podpůrný stroj pro výpady z boku a dočišťování mapy, jen s tím rozdílem, že nemáte takovou penetraci a poškození na ránu a váš pancíř není to, na co byste se mohli spolehnout.
Perky a vybavení
Z perků bych na lehký tank doporučil v první řadě žárovku u velitele. Další parametry se snažím zaměřit směrem k co nejvyššímu dohledu a faktoru maskování. Takže dávám prostorovou představivost (+3% k dohledu) a schopnost maskování jednotlivým členům posádky. Ostřížím zrakem můžete přidat další 2% k dohledu. Ale pokud už máte posádku s žárovkou, prostorovou představivostí a 75% maskování (u čtyřčlenné posádky to jsou 3 členové se 100% maskovací schopnosti), uvažujte o bratrech ve zbrani, protože tento perk přidá víc dohledu než ostříží zrak a navíc vylepší zbývající parametry tanku. Kdo bude chtít hrát lehký tank agresivněji jako střední tank, pravděpodobně bude preferovat perky vylepšující ovládání děla – klidná jízda+jemné míření.
Z vybavení na lehký tank dávám v první řadě leštěnou optiku, ventilaci a na třetím místě vertikální stabilizátor – chci dělo, se kterým půjdou dávat snadněji snapshoty.

Ukázka perků posádky a vybavení lehkého tanku se zaměřením na dohled, maskování a lepší práci s dělem
Zbývá už jen koupit kamuflážní nátěr, který dá další procenta k maskování. Samozřejmě, pokud si chcete na tanku odjet jen jednu bitvu denně kvůli násobkům za první vítězství, nemá to smysl, takže si to odehrajete i bez utrácení za nátěry.
Ke hraní lehkých tanků vám doporučuju ještě jednou si nastudovat díl o mechanice maskování a odhalování, na jehož konci pak najdete odkaz na oficiální video WG, názorně demonstrující principy těchto mechanik.
Tímto bych uzavřel celé téma, týkající se tříd tanků ve World of Tanks. Přemýšlím, čím bych mohl v tomto seriálu pokračovat dál. Pravděpodobně bude nějaký díl čistě o prémiových tancích. Nemám jich sice moc, ale nějaké mám, takže si třeba řekneme něco o tom jak s jejich pomocí vydělávat kredity a přitom do hry zbytečně necpat prachy.
Všechny články o World of Tanks:
- World of Tanks (11.díl) – vyrážíme: lehké tanky
- World of Tanks (10.díl) – vyrážíme: střední tanky
- World of Tanks (9.díl) – vyrážíme: těžké tanky
- World of Tanks (8.díl) – vyrážíme: stíhači tanků
- World of Tanks (intermezzo) – nejčastěji hledané informace o wot
- World of Tanks (7.díl) – vyrážíme: dělostřelectvo
- World of Tanks (6.díl) – tipy pro ještě lepší hraní
- World of Tanks (5.díl) – využití pancíře a jak zvýšit šance na přežití
- World of Tanks (4.díl) – maskování a odhalování nepřítele
- World of Tanks (intermezzo) – zamyšlení nad plánovaným rebalancováním
Ahoj, chtěl bych se jen zeptat, začal jsem hrát WoT a nemá vůbec žádné zkušenosti a jak tak čtu je toho potřeba hodně na zvládnutí, jak je možné dojít k nějakému skillu jestli je to o čtení a biflování a tak nebo čistě záložitost hraní, hraní a zas jenom hrání tim myslim jestli stačí prostě často hrát a trénovat, díky za připadnou odpovědˇ a ahoj
Neříkám, že je vyloučeno získat nějaký skill jenom hraním, ale tímto způsobem Ti to bude trvat dlouho, než pochopíš celou mechaniku hry. Lepší je si o tom něco přečíst nebo se kouknout na nějaký stream, jak to hrají zkušení hráči a pak si to zkusit ve hře co nejpřesněji napodobit. Zde napsané rady jsou tak, jak jsem je postupně sbíral a naučil se je při hře využívat.
“snažit se je napodobit” tak to je to nejhloupější co jsi napsal, takových debilů je plnej public. Jedou tam proto že to viděly ale už je jim u prdelky že tam vlastně nikdo není a nebo že tam jsou samy. Tohle jsi dobře teda neřekl.
Neber to tak doslovně. Předpokládám, že čtenář mého blogu má alespoň průměrnou inteligenci a pokud se chce něco od někoho naučit, snaží se pochopit i souvislosti, proč ten dotyčný tam jede a co tam chce dělat. Navíc, většina streamerů každý svůj záměr při hraní komentuje. Rozhodně je tento způsob získávání herních zkušeností lepší, než se někam “random” vrhnout po hlavě a čekat, co to udělá..
to Draco: než začneš psát o lidech, že jsou debilové, tak se nejdříve nauč pořádně gramatiku, zatím bohužel tady jako debil vypadáš sám… troubo…