Dneska si řekneme něco o zkoumání modulů a vybavení, které nám pomůže udělat tank lepším. V herní hantýrce se zkoumání modulů a tanků říká “expení”. Určitě jste si všimli, že pokaždé, co si koupíte tank, je obtížné s ním hrát. To proto, že je něco jako v základní výbavě (mezi hráči – “ve stocku”). Aby byl tank hratelný, musíte se prokousat přes několik typů pásů, motorů, děl, atd., kterým se obecně říká moduly. Až vyzkoumáte a namontujete všechny nejlepší moduly, které se u daného tanku nabízí, máte tank ve stavu, kterému hráči říkají “full” nebo “ve fullu”. Mimo to je ještě možnost mít tank v “elitním” stavu. Je to stav, kdy máte vyexpený další tank v řadě (nebo tanky, pokud se technologický strom rozvětvuje – toto se děje hlavně u tieru 1-5). V elitním stavu má tank stejné vlastnosti jako full, navíc si můžete zapnout zrychlený výcvik posádky, ale o tom jindy. Nám bude stačit tank ve fullu.
Minule jsem psal něco o statistikách a zhodnocení vlastních dovedností ve hře. Následující odstavec by měl patřit spíš tam, ale do dnešního tématu mi zapadá víc.
Pokud jste opravdu špatní hráči, nesnažte se co nejrychleji vyjezdit tank na vyšším než 5. maximálně 6. tieru. Ikdyž už máte v garáži tanky 7. tieru a vyšší, zkuste se vrátit zpátky na 5. tier, vyberte si tank, který by se vám mohl dobře hrát a hrajte, zlepšujte se tady. Jednak zde budete potkávat hráče sobě rovné a za druhé, i za ne úplně dobré výsledky v bitvě vás bude hra odměňovat kredity štědřeji, než na 7+ tieru. Navíc vám budou zkušenější hráči vděční, když jim nebudete kazit hru.
Tolik odbočka a teď se pustíme do popisu způsobu expení modulů tanků.
Způsoby vyzkoumání (expení) modulů
Aby bylo expení stockového tanku snesitelnější, je zde několik možností, jak to udělat:
- Z volných zkušeností – pokud mám dostatek volných zkušeností a nechce se mi trpět, vyexpím moduly pomocí volných zkušeností. Když mi volné zkušenosti chybí, hraju jiné tanky, které už mám ve fullu, dokud nenahraju potřebný počet zkušeností. Je možné to urychlit tím, že na volné zkušenosti si převedete bitevní zkušenosti z tanků, které se vám tam nahromadily hraním, než jste dosáhli elitního stavu a zapnuli zrychlený výcvik posádky. K tomu budete potřebovat zlaťáky, které se občas dají vyhrát splněním misí, nebo si je koupíte v prémiovém obchodě.
- Hraním násobků – každý den je možné získat alespoň dvojnásobek zkušeností za první vítěznou hru. Jestli máte čas hrát denně, využijte toho. Odjezděte si s každým tankem, který potřebujete expit, denně jedno vítězství. Pomalu a postupně si vyexpíte i několik tanků současně a expení není taková otrava, jako jet a expit celý večer jeden tank.
- Přednostním vyzkoumáním nejdůležitějších modulů – když nezbývá jiná možnost, než tank poctivě vyexpit hraním, snažím se vyzkoumat modul, o kterém si myslím, že na daném tanku potřebuju nejvíc.
Tyto možnosti doporučuju vhodně kombinovat, tak aby bylo expení co nejrychlejší, ale ne za každou cenu. K převodu na volné zkušenosti za zlaťáky doporučuju využít příležitosti když je nějaká akce a je lepší převodní kurz. Normálně je kurz 25zk/1zl, v akci je to 35zk/1zl a můžete tak ušetřit spoustu zlaťáků. Udělejte to, ikdyž zrovna volné zkušenosti nepotřebujete, někdy se budou hodit.
Zde popíšu, co zkoumám v jakém pořadí. U některých tanků je nutné jako první vyexpit a namontovat lepší pásy kvůli nosnosti, aby šlo na tank namontovat lepší dělo nebo vybavení. Nemusíte se tím řídit, ale mě to pomáhá to otravné expení přejít rychleji 🙂
- Těžký tank – v první linii potřebuju hlavně lepší dělo. Pak teprve lepší věž (pokud není podmínkou pro namontování lepšího děla), motor, rádio.
- Střední tank – měl by mít dobrou mobilitu, takže pokud to tank ve stocku nemá, pásy a motor jsou nejnutnější základ. Střední tanky mají úlohu podpořit první linii objížděním, přepadáním z boku, poškozováním modulů a shazováním pásů, což s trochou štěstí jde i se slabšími děly, případně s použitím goldové munice. Proto teprve pak expím dělo a věž. Některé tanky jsou agilní už ve stocku, pak je možné se nejdřív zaměřit na vyexpení věže a děla. Rádio expím až jako poslední.
- Lehký tank – je to skaut, musí být rychlý a obratný. Zároveň díky dohledu a pomocí rádia prozrazuje pozice nepřítele. Tady je nutné posoudit mobilitu tanku a dosah základního rádia. Rychlost je mi na nic, pokud mám rádio s malým dosahem. Lepší věž obvykle o něco zvyšuje dohled, ale dá se nahradit i pomocí specializace členů posádky a namontováním vylepšené optiky nebo binokuláru. Dělo expím jako poslední.
- Stíhač tanků – stíhače hraju spíš jako snajpra na větší vzdálenost jako podporu linie. Takže v první řadě se snažím mít dobré dělo a rádio. Pak teprve to ostatní. Některé stíhače, hlavně ty s otočnou věží (např. Hellcat), jdou hrát podobným stylem jako střední tank. Pak je potřeba zvážit, který z modulů má větší prioritu.
- Dělostřelectvo – u artilerie je to podobné jako u stíhačů, nejdůležitější je pro mě dělo a rádio. Výjimkou byl akorát britský FV304, se kterým bych si bez pásů a motoru užil jen polovinu legrace 🙂
Vybavení
Další, co ovlivňuje vlastnosti tanku, je vybavení. Může zlepšit hodnotu kamufláže, zrychlit míření nebo nabíjení, přidávat větší dohled, atp. U nízkých tierů se to moc nevyplatí montovat, vzhledem k tomu, že tank stojí třeba 10 tisíc kreditů a doplňky 50-500 tisíc. Navíc s tankem odehrajete pár bitev, než vyexpíte další, takže utratit pak 10 zlaťáků za demontáž nabíjáku při prodeji tanku, nebo ho prodat, to by nebyl zrovna dobrý kauf. Rozhodně ale neříkám, že si nemůžete namontovat vybavení i na I. tier tank. Když na to máte kredity, kupte a namontujte si co chcete, třeba alespoň bino. Budete mít výhodu ve větším dohledu, protože málo hráčů si na nízkých tierech dává na tank vybavení.
Vybavení tanků obecně podle typu a priority zleva doprava:
- Těžký tank – hydraulický nabíják v každém případě, vertikální stabilizátor (když nejde, tak pohon děla), ventilace.
- Střední tank – hydraulický nabíják, vylepšená optika, vertikální stabilizátor. Pokud chcete hrát střední tank agresivně, místo optiky se vám možná bude víc hodit ventilace.
- Lehký tank – vylepšená optika, vertikální stabilizátor, hydraulický nabíják nebo maskovací síť, podle stylu hry.
- Stíhač tanků – hydraulický nabíják, binokulár, maskovací síť. Místo binokuláru je možné dát i optiku, ale mě se osvědčilo bino.
- Dělostřelectvo – hydraulický nabíják, pohon děla a ventilace (někdy dávám maskovací síť).
/Přidáno 3.2.2017/ Jak správně poznamenal Walter39 v komentářích, občas se může stát, že na některém tanku máte vyzkoumaný nějaký modul (např. dělo) z předchozího tanku, ale nemůžete ho namontovat, dokud nevyzkoumáte lepší pásy. Pokud je na vyzkoumání potřeba většího množství expů a se stockovým dělem byste museli hrát dlouho, je možné dát na tank dočasně jako jedno z vybavení tzv. “vinuté pružiny”, nebo na některých vozidlech to má název “vylepšené torzní tyče” (na obrázku vybavení je to předposlední ikona), které zvýší nosnost pásů a modul jde na tank namontovat i se stockovými pásy. Nevýhodou je, že pokud po vyzkoumání pásů budete chtít pružiny odmontovat a nahradit jiným vybavením, bude vás to stát 10 zlatek.
Jestli si žádné vybavení nechcete dávat, nebo na ně nemáte, doporučuju našetřit aspoň na binokulár. Dá se z tanku zadarmo sundat a namontovat na jiný tank. V bitvách na tieru 1-5, kde se ještě nedá spoléhat na to, že někdo bude dělat průzkum a odhalovat nepřítele, vám bude neocenitelným pomocníkem a můžete si dělat spot sami. Krom výše uvedeného, ve hře je k dispozici víc druhů vybavení, podle mě ale dávají tanku malou přidanou hodnotu a proto je nepoužívám. Pokud máte jinou zkušenost, podělte se v komentáři pod článkem.
Munice
Do bitvy lze vybavit tank až 3 typy munice. Podle typu tanku nebo děla jsou k dispozici AP, APCR, HEAT, HE a HESH. U každého tanku si nastavuju vlastní množství, podle toho jaké mám dělo a kolik celkem granátů je tank schopný uvézt. První, standardní munice si dávám největší počet. Druhý typ, bývá označovaný jako prémiová či goldová munice, bývá nejdražší, těch si beru alespoň 6 kusů. Třetí typ, většinou je to explozivní HE munice, nechávám si jich jenom 5-6 kusů.
Každý typ munice má jiné vlastnosti a účel použití. Munici a její vlastnosti budu probírat v samostatném dílu, kde se mj. dozvíte, kdy se který typ vyplatí použít.
Spotřební doplňky
Na tank si můžete vybrat až 3 různé spotřební doplňky, které poskytují různé možnosti. Lékárnička umožní léčit zraněné členy posádky, sada oprav rychle opravit rozbitý pás, hasicí přístroj uhasit požár (kdo by to čekal, že? :)), případně další, které zlepší schopnosti posádky nebo tanku (potravinové příděly nebo oktanový benzín).
Nejčastěji si na tanky dávám malou lékárničku, malou opravnou sadu a automatický hasičák. Malý hasičák je sice levnější, ale nehořím tak často aby mě to zruinovalo a věčně mám při zahoření problém najít správnou klávesu pro uhašení 🙂 Navíc, automatický hasičák snižuje riziko zapálení. Občas si místo hasičáku dám oktanový benzín nebo potravinové příděly, ale s mým skillem je to zatím jen házení perel sviním 😀
Výměna malé lékárničky za velkou snižuje riziko zranění posádky. V případě že dojde ke zranění několika členů současně, nemusíte řešit koho potřebujete víc a vyléčíte všechny. Celkově to ale podle mě za ty prachy nestojí. Když přijdu jenom o střelce nebo nabíječe, potřebuju ho rychle zpátky v akci a použít na něj velkou lékárničku je zbytečný luxus. Naopak, velká sada oprav se hodí, když mají všichni členové posádky naučenou schopnost oprav. Automatická oprava poškozených modulů trvá skoro o polovinu času méně.
Tady opět doporučení – spotřební doplňky kupujte v akci, kdy jsou za poloviční cenu. Já si např. z vyhraných kreditů nechávám alespoň 1.000.000 jako rezervu, na kterou se nešahá a jak jsou spotřebáky v akci, celou utratím za ně.
Kamufláže
K závěru se zmíním ještě o maskovacím nátěru tanku – kamufláž, kterou si můžete na tank pořídit ve variantách zima/léto/poušť na 7 a 30 dnů za kredity, nebo trvale za zlaťáky. Na těžké tanky nemá moc smysl kamufláž dávat, protože jste pořád vidět a má akorát estetický charakter. Na ostatní tanky si ji dávám, protože to nestojí tolik, za pár lepších bitev se zaplatí a zastávám názor, že každý bod kamuflážního faktoru (= lepší maskování) navíc je dobrý. Kamuflážní faktor souvisí se spotovacím systémem, což je docela obsáhlé téma, kterému věnuju minimálně jeden celý díl seriálu.
Věřím, že vás dnešní povídání alespoň trochu obohatilo a pokud máte nějakou připomínku, nebojte se o tom napsat do komentáře. Příště bych se chtěl zaměřit na posádku a její schopnosti.
Všechny články o World of Tanks:
- World of Tanks (11.díl) – vyrážíme: lehké tanky
- World of Tanks (10.díl) – vyrážíme: střední tanky
- World of Tanks (9.díl) – vyrážíme: těžké tanky
- World of Tanks (8.díl) – vyrážíme: stíhači tanků
- World of Tanks (intermezzo) – nejčastěji hledané informace o wot
- World of Tanks (7.díl) – vyrážíme: dělostřelectvo
- World of Tanks (6.díl) – tipy pro ještě lepší hraní
- World of Tanks (5.díl) – využití pancíře a jak zvýšit šance na přežití
- World of Tanks (4.díl) – maskování a odhalování nepřítele
- World of Tanks (intermezzo) – zamyšlení nad plánovaným rebalancováním
Dobré počteníčko 🙂 (Y)
pár(2) rad a tipů
-EMOTIKONY
-Díl o úhlování
emotikony: tady nejsme na facebooku 🙂
úhlování: nevim, určitě o tom budu mluvit, ale asi tomu nevěnuju celý díl.
Hezky napsaný,snad jenom 2 věci k tomu:
– v článku chybí zmínka o pružinách. když mám z ostatních tanků vyzkoumány moduly,které na nový tank nemůžu nandat kvůli stockovým pásům (a nechci čekat až nahraju 20 000 exp.),dám silnější pružiny a můžu nandat moduly i vybavení (nabiják,protistřepinovku atd.). Na těžáku je někdy nechávám i po vyzkoumání pásů,je pak o dost těžší je poškodit (takový přetržený pás je v kombinaci s nepřátelskou ART dost často lístkem do garáže).
– myslím si, že na těžáky je užitečnější protistřepinová vložka než ventilace.Přecejenom to jsou takové valící se pevnosti,které by měli spoléhat spíš na to, že se od nich střela odrazí,než že se jí vyhnou…
Dík za připomínku. To bych mohl do článku ještě doplnit. Pružiny/torzní tyče. Ta možnost tady je, použít je aspoň dočasně pro zvýšení nosnosti, aby šlo namontovat třeba to lepší dělo. Ale nikdy jsem toho nevyužil. Buďto se daly pásy vyzkoumat během několika bitev, nebo jsem měl dostatek volných zkušeností, abych ty pásy mohl vyzkoumat (vždycky se snažím hrát tak, abych pro tyto případy nějaké volňásky měl). Ale permanentně bych to vylepšení podvozku nepoužíval, protože zabírá slot pro užitečnější vybavení – pokud by to tedy nebyla ventilace, konkrétně u těžáku bych chtěl raději pohon děla pro rychlejší doměřování, nebo i ta leštěná optika pro zvýšení dohledu je užitečná na přejezdy a čištění mapy na konci bitvy.
Protistřepinovku jsem jeden čas vozil, ale nepoznal jsem rozdíl. Před normálním granátem stejně neochrání, měla by pomoct snižovat poškození tanku a posádky při ramování a výbuchu HE (explozivních) granátů v těsné blízkosti tanku, takže missnuté rány od arty nebo velkých houfnic, což se mi neděje tak často abych tu protistřepinovku musel vozit. Takže pro mě, přínos nula a už se opět dívám po všestrannějším vybavení 🙂
Platí to i teď, když změnili artyny a protistřepinovka pomůže proti omráčení?
Protistřepinovka má od verze 9.18 pomáhat snížit omráčení od artyn o 10%. Jestli se nepletu, tak maximální doba omráčení, kterou jde dostat od jedné arty, je 20s. Protistřepinová vložka tuto dobu sníží na 18s. Vzhledem k tomu, že nejčastěji obdržím omráčení 10-12s, tak by mi protistřepinovka dala 1-1,2s a tím pádem to celé postrádá smysl. I při 20s omráčení jsou ty dvě sekundy zanedbatelné. Pokud by snižovala dobu omráčení řekněme o polovinu, tak už by se ní dalo uvažovat. A co se týče lepší ochrany posádky proti zranění, předpokládám že funguje stejně jako předtím, takže vůbec 🙂 Takže ikdyž WG udělal z bezvýznamného vybavení o něco méně bezvýznamné vybavení, stále si myslím, že je škoda, aby zabíralo slot pro cokoliv užitečnějšího.
Já jsem to pochopila tak, že pokud mám na těžkém tanku supetěžkou protistřepinovou vložku, tak mám 50 procent šanci, že k ochromení vůbec nedojde. A pokud ano, tak se o těch 10 procent zkrátí. To neplatí? Včera jsem to zkoušela a i když to kolem mne lítalo a okolní tanky byly ochromené, většinou jsem vyvázla bez následků (O-ho). Ale protože nemám prémiák a počítám každý kredit, tak se mi je nechce kupovat zbytečně na další stroje a hledám informace u zkušenějších. Docela mi tento článek zvyklal a teď nevím. Myslela jsem původně,že bych to dala i na G.W.E100 místo maskovací sítě.
50:50 šance, to by od WG bylo vskutku velkorysé 🙂 Nicméně, nikde jsem se k takové informaci nedopátral. Ale jestli to už na tanku máš, tak to nějakou dobu zkoušej a uvidíš, jestli to bude mít přínos nebo ne. Japonské těžáky nehraju, párkrát jsem je zkoušel na testu abych věděl, proti čemu budu v bitvách stát, ale jinak s nimi nemám žádné zkušenosti, teda krom toho, že japonce na stejném tieru bývá problém prostřelit. A na tom bych asi stavěl při rozhodování, jestli dám protistřepinovku. V případě VI-X japonců jde hlavně o slušný pancíř, takže si myslím, že díky správnému úhlování by tě mohl podržet než omráčení odezní. Nezapomeň taky, že omráčení jde teď zrušit malou lékárničkou, takže je dost možností, jak se bez té protistřepinovky obejít. Každopádně, budeš-li ji na svém O-Ho zkoušet, nezapomeň se pak podělit o zkušenosti a případně vyvést z omylu nedůvěřivého starce 🙂
Tak jo, otestováno. Aby to mělo nějakou vypovídací hodnotu, vzala jsem své G.W.E100 a drahý si vzal Mause. Na Malinovce, každý ve středu svého kruhu. Vždy vypálit 10 ran, 5 těsně vedle, 5 přímo na střechu. Poprvé s protistřepinovkou, podruhé bez ní. Na damage to vyšlo zhruba stejně – Maus přišel plus mínus o 2000 HP. S protistřepinovkou bylo omráčení celkem 138s, bez ní 160s. Takže jsem protistřepinovky prodala a koupila si něco užitečnějšího. Každopádně díky za článek.
Jestli někdy budou ve WoT víc než 3 sloty na vybavení (tak jako to mají ve Warships), možná ta protistřepinovka najde uplatnění…možná 🙂 Dík za poznatek.
Mám dotaz Jaký je rozdíl mezi průhlednou a neprůhlednou kamufláži?
Jak tomu mám rozumět, průhledná a neprůhledná kamufláž?
Je to úplně jedno. Hra ovluvňuje výsledky ve prospěch oslú co si platí prémiový účet. Máš účet seš “neviditelnej”. K tomu ještě prémiové vozidlo za kačky a budeš i takřka neprústřelnej. Jinak se připrav na slova, sotva jsme ho škrábli, tahle se odrazila a poslesní co uslišíš je to bude bolet-zásah bez poškození, pak se rozluč se spoluhráči jestli to stihneš.