V minulém dílu jsme si povídali o přípravě tanku. Dnes si vezmu na mušku posádku, jejíž dovednosti (skill) jsou stejně důležité jako dobře vybavený tank, ve kterém bude sedět.

V ideálním případě by měli členové posádky (budeme jim říkat jen “tankisté”) přecházet z tanku na tank od 1. úrovně až po 10. Každý tankista má totiž něco jako vlastní konto bitevních zkušeností. Je to počítadlo, které se navýší pokaždé, když skončí bitva, o počet zkušeností, které posádka v bitvě získala. Ve skutečnosti je to o něco složitější, ale princip je stejný. Když má tankista 100% hlavní kvalifikace, je na počítadle 105 tisíc expů. Když nahrajete dalších 210 tisíc expů, máte 100% první skill, např. 6-tý smysl u velitele. Z toho je zřejmé, že čím víc bitev posádka absolvovala, tím víc skillů je možné jednotlivé členy naučit, což se projeví lepšími vlastnostmi chování tanku.

Posádka se 100% hlavní kvalifikace a 2 skilly

Posádka se 100% hlavní kvalifikace a 2 skilly

Připravil jsem si kalkulátor, na kterém si můžete vypočítat, kolik zkušeností je potřeba nahrát na konkrétní skill. Vycházel jsem z kalkulačky na planetwot.com, ke které jsem přidal odhad, kolik bitev je potřeba odehrát na vypočtené množství expů. Máte např. posádku s hlavní kvalifikací 100%, zapnuli jste první skill na kterém máte už 40% a rádi byste věděli, kolik expů ještě musíte získat, aby měl skill 100%. Počáteční úroveň nastavíte na 40, cílová úroveň 100, zapnete puntík 1. skill a kalkulátor vám vypočítá potřebné expy. Když vyplníte průměr XP za bitvu, kalkulátor navíc spočítá, kolik přibližně bitev musíte odehrát.

Kalkulátor skillu posádky

Průměrně XP za bitvu:
Počáteční úroveň % (0-100):
Cílová úroveň % (0-100):
Hlavní kvalifikace
1. skill
2. skill
3. skill
4. skill
5. skill
6. skill
7. skill

Jestli jste si s kalkulačkou trochu hráli, zjistili jste, že s každým dalším skillem je potřeba nahrát dvojnásobek expů předchozího, tzn. 2. skill 420 tisíc expů, 3. skill 840 tisíc expů, atd. To znamená, že abyste mohli mít posádku s 4-5ti skilly, chce to hodně hraní.

Tolik tedy teorie a teď se pustíme do praktických informací, jak “vytunit” posádku.

Schopnosti a specializace (skill)

Schopnosti a specializace přidávají další vylepšení posádce a tím pádem lepší bojové vlastnosti tanku. Na výběr je několik společných, které můžete dát všem členům posádky. Naopak skill “bratři ve zbrani” musíte dát všem členům a zapne se, až ho mají všichni naučený na 100%. Mimo tyto jsou pak další, které může umět jen velitel, jen střelec, jen řidič, radista, nabíječ. Pokud má tank jen 4 členy posádky a chybí radista, může se jeho skilly naučit velitel. Nebo když chybí nabíječ, může se jeho skilly naučit střelec. Základy o schopnostech a specializacích najdete česky na oficiálním webu hry.

Posádka se 100% hlavni kvalifikace a 3 skilly

Posádka se 100% hlavni kvalifikace a 3 skilly

Jakmile má člen posádky 100% hlavní kvalifikace, ukáže se u něj symbol + a je možné naučit jej nějaký další skill.

Symbol pro zapnutí schopnosti/specializace

Symbol + pro zapnutí skillu

Nenechte se zmást těmi 116% – kdo by nevěděl, k základní kvalifikaci přidává velitel ostatním členům bonus 10%. Další procenta celé posádce se dají získat např. namontováním ventilace, přidáním specializace “bratři ve zbrani”, nebo použitím některého z potravinových spotřebních doplňků (cola, čokoláda, atp.).

Tady se hodí poznamenat, že když žádný skill nezapnete hned, nic se neděje. Získané expíky si posádka bude pamatovat, takže jakmile skill zapnete později, budete mít už naučeno třeba 20, 30%, nebo i víc, podle toho, kolik bitev jste odehráli.

Pamatujte si:

  • Schopnosti fungují už od prvních naučených procent a jejich úroveň se postupně zvyšuje – je dobré tento skill zapnout hned, jak je to možné
Schopnosti

Schopnosti

  • Specializace fungují, až mají naučeno 100% – např. u prvního skillu to bude trvat nejméně 150-200 bitev, takže na zapnutí je spousta času 🙂
Specializace

Specializace

Asi nejužitečnější specializací je 6-tý smysl (“žárovka”) a dávám si ho vždy jako první skill u velitele. Ostatním tankistům dávám jako první nějakou schopnost, aby fungovala už od začátku. Na těžký a střední tank jsou vhodné opravy nebo nějaké to jemné míření atd. Lehkému tanku nebo stíhači dávám maskování. Dělostřelcům můžete dát celé posádce bratry ve zbrani, tento skill bude užitečnější než cokoliv jiného. Žárovka je sice fajn, ale většinou, když se vám při hraní arty rozsvítí žárovka, znamená to, že se něco nepovedlo a brzy se ocitnete v garáži 🙂

Jako druhý skill se doporučuje dát “bratry ve zbrani”. Problém je, že je to specializace a začne fungovat až při 100% u celé posádky. Buďto to přetrpíte, nebo můžete zkusit postup, jak to dělají někteří zkušenější hráči. Ti dají celé posádce jako druhý skill opět nějakou schopnost a hrají, dokud není na 100%. Pak vyresetují skill velitele za zlaťáky a zapnou mu skilly v pořadí – bratři, žárovka. Zbytek posádky vyresetují za kredity a zapnou skilly v pořadí – bratři, opravy (nebo jiná schopnost). Druhý skill zbytku posádky nebude mít 100%, protože při resetu za kredity je postih. Jestli nemáte zlaťáky, nebo chcete ušetřit, můžete vyresetovat i velitele za kredity. Pak ale musíte nahrát celkem 3 skilly – 1 a 2 skill na 100% a třetí něco kolem 64%, které vám pokryjí postih. Po resetu a zapnutí skillů bude mít posádka 2 skilly na 100%, takže v tomto případě se naskýtá možnost zapnout u zbytku posádky nějakou specializaci místo schopnosti.

Pro přehlednost, předchozí postup krok po kroku:

  1. Vyjezdíte první skill: velitel – žárovka. Zbytek posádky – opravy, nebo jiná schopnost
  2. Vyjezdíte druhý skill: celá posádka – opravy, nebo jiná chopnost
  3. Vyjezdíte třetí skill jen do 64%: celá posádka – opravy, nebo jiná schopnost (můžete vynechat, pokud vyresetujete velitele za zlaťáky)
  4. Reset skillů za kredity (90%, velitel případně 100% za zlato)
  5. Zapnete všem skilly v pořadí: velitel – bratři, žárovka. Ostatní – bratři, specializace/schopnost.

Tuto rošádu doporučuju naplánovat a provést zároveň s trikem na přeškolení posádky na nový tank, který popíšu v dalším odstavci.

Trik přeškolení posádky na nový tank

Obnovení schopností a specializací (reset) se dá využít k zajímavému triku, jak snadno přeškolit posádku v novém tanku na 100% hlavní kvalifikace, aniž byste museli utratit jediný zlaťák za tankovou akademii (vyškolení na 100%). Princip spočívá v tom, že po vyresetování skillů se jejich expy vrátí na počítadlo, o kterém jsem psal na začátku a odtud je možné je přesunout do hlavní kvalifikace.

Postup je následující:

  1. Posádku přesunete do nového tanku
  2. Přeškolíte posádku na nový tank za kredity (90%)
  3. Každému tankistovi vyresetujete skilly za kredity (90%). Musíte mít dostatek procent alespoň prvního skillu, aby hlavní kvalifikace měla 100% a zbylo několik procent ze skillu (nástroj pro reset ukazuje stav před a po, předtím než to uděláte)
  4. Můžete vidět, že má posádka 100% hlavní kvalifikace. Pokud ne, udělali jste někde chybu 😉
  5. Přidáte tankistům znova skilly
Reset skillů - obnovení schopností a specializace

Reset skillů – obnovení schopností a specializace

Tento postup přeškolení můžete provádět opakovaně, ale pamatujte, že čím víc skillů už budete mít, tím větší bude ztráta při resetu za kredity. Pokud byste chtěli vidět názorně na videu, jak tento trik provést, hledejte na Youtube “wot 100% screw”. Někde je předvedeno přeškolení na tank až po resetu skillů, ale je vhodnější ho udělat před, protože pak vám hra ukáže přesně, kolik z posledního skillu po resetu zůstane.

Samozřejmě, že pokud máte dostatek zlaťáků a nemusíte šetřit, tyto postupy vás moc zajímat nebudou.

To by pro tentokrát asi stačilo. Možná někdo čekal popis jednotlivých schopností a specializací, ale těm se budu věnovat v některém z příštích dílů a spojím je s povídáním o typech tanků, jejich herním stylu a doporučených skillech.

Téma do příštího dílu ještě nemám rozhodnuto, takže se nechejte překvapit 🙂


Všechny články o World of Tanks: