Asi nejdůležitější součástí herní mechaniky je způsob, jakým funguje maskování tanků a odhalování nepřítele. Celý mechanismus nese název “spotovací systém” a budu se mu věnovat v dnešním dílu. Budu se snažit na příkladech vysvětlit, jak funguje a jak tohoto mechanismu využít při hře ve svůj prospěch.

Z mého pohledu jde o velmi zajímavou záležitost, protože až do nějakých 6000 bitev jsem vůbec netušil, za jakých okolností se v bitvě rozsvítím a paradoxně až při hraní artyn jsem začal věci přicházet na kloub 🙂

Vzhledem k počtu tanků, které se v bitvě pohybují, je herní mapa poměrně malá. Pokud by všechny nepřátelské tanky byly po celou dobu bitvy viditelné a naopak, byly by to jatka, kde vyhrává nejrychlejší, nebo nejsilnější tank. Časem by všichni jezdili jen jeden tank a ze hry by se stala nudná střílečka. Proto se ve hře nepřátelské tanky mohou ukázat jen za určitých podmínek. Bohužel, spousta hráčů neví, jak přesně to funguje, takže jim to naopak hru kazí.

Zjednodušeně, celý mechanismus je založený na tom, že každý tank má na sobě několik bodů, něco jako pomyslné žárovky, které svítí. Dva z těchto bodů zároveň slouží jako oko a umí “zachytit světlo” vysílané jinými tanky. Jeden je nad věží tanku a druhý v místě, kde z tanku leze dělo 🙂

Spotovací body

Spotovací body

Celé to potom funguje tak, že když nepřátelský tank jedním ze svých dvou očiček 🙂 uvidí světlo z některého mého terčíku, odhalí mě a všichni nepřátelé mě mohou vidět. Totéž platí i pro nepřátelská vozidla. Vedle tohoto existuje ještě něco jako minimální a maximální spotovací vzdálenost, na jakou je tank schopný odhalit nepřítele. Minimální vzdálenost je 50m. Pokud jsem od nepřítele blíž než 50m, navzájem se odhalíme vždy, ikdyž mezi námi bude stát jakákoliv překážka a nebudeme si svítit do očiček 🙂 . Odhalení na tuto vzdálenost se taky říká “proxy spot”. Přirovnal bych to k situaci, kdy je ve skutečnosti možné poznat blížící se tank jen podle hluku. Proxy spotování se dá využít např. v situaci, kdy mi překážka nedovolí zaútočit na nepřítele, ale dělostřelectvo na něj dostane, nebo je jen potřeba nepřítele nasvítit. V takovém případě se přiblížím co nejvíc k překážce a nepřítele rozsvítím. Názorně situace č.1 na obrázku níže.

Oproti tomu maximální vzdálenost, na kterou mě může nepřítel odhalit, je 445m (světlo z mých terčíků dál nedosvítí). Pokud se budu nacházet na planině bez překážek a porostu a proti mě bude nepřátelský tank na vzdálenost větší než 445m a žádný jiný nepřítel mě nemůže spatřit, můžu si za touto hranicí dělat i kotrmelce, neuvidí mě.. 🙂 . Toto je hranice, za kterou mě nemůže rozsvítit nikdo a nikdy, ikdyby měl deset binokulárů. Maximální dohledové vzdálenosti se dá využít třeba ve stíhači tanků při snajpování, můžu stát třeba v poušti na duně a ostřelovat nepřítele aniž by mě nasvítil, jediné co musím je hlídat si vzdálenost od nepřátelských tanků, které by mě mohly rozsvítit. Na obrázku situace č.2.

Pro úplnost ještě musím dodat, že existuje ještě něco, čemu se říká maximální vykreslovací vzdálenost. Je to kružnice o poloměru 564m a je to ta největší kružnice na minimapě. V praxi to znamená, že když je na minimapě vidět odhalený nepřítel, ale nenachází se uvnitř této kružnice, nemůžu ho vidět. Můžu na něj zkusit naslepo vystřelit, nebo se přesunout o kousek blíž.

Minimální a maximální spotovací vzdálenost

Minimální a maximální spotovací vzdálenost

Protože se ale hrát jenom na maximální vzdálenost nedá, je dobré vědět, co je potřeba k tomu, abych se mohl po mapě skrytě pohybovat, nebo mohl odhalovat nepřítele. Až tak úplně se to netýká tanků v první linii, ty jsou vidět skoro po celou dobu bitvy, ale může se to hodit při přesunech.

U každého tanku ve hře je uvedena hodnota dohledu. Je to vzdálenost, jak daleko vidí velitel. Když je uveden dohled 370m, znamená to, že můžu odhalit nepřítele teoreticky až na vzdálenost 370 metrů. Píšu teoreticky, protože každý tank má základní možnosti maskování, kterým se říká maskovací faktor, který dohled degraduje. Každý tank má 3 hodnoty maskovacího faktoru (kamobonus) – stojící vozidlo, jedoucí vozidlo a při výstřelu. Nejvyšší maskovací faktor mají malé lehké tanky, u většiny lehkých tanků je navíc maskování jedoucího vozidla stejné jako u stojícího.

Tip: od aktualizace 9.15 se skutečný kamobonus každého tanku zobrazuje přímo v garáži ve hře, už po započtení skillů a účinku namontovaných doplňků.

Názorně si spotování versus maskování můžeme ukázat na dvou tancích M4A3E8 Sherman. Tento tank má základní dohled 370 metrů. Kamuflážní faktor je 12% u stojícího vozidla, 9% když se pohybuje a cca 3% když vystřelí. Pokud tyto dva tanky postavíme v mapě proti sobě tak, aby mezi nimi nebyly překážky, podle konkrétní hodnoty kamobonusu se stane toto:

  1. tanky se navzájem uvidí, pokud budou stát od sebe 325m a míň (dohled 370m snížený o 12% kamobonusu stojícího vozidla)
  2. můj tank odhalí jedoucího nepřítele, jakmile se ke mě přiblíží na 336m (dohled 370m snížený o 9% kamobonusu jedoucího vozidla)
  3. můj tank odhalí střílejícího nepřítele, pokud je odemě vzdálený 360m (dohled 370m snížený o 3% kamobonusu střílejícího vozidla)

Pokud si to nemůžete představit, mrkněte na následující obrázek.

Vliv kamofaktoru na vzdálenost odhalení nepřítele

Vliv kamofaktoru na vzdálenost odhalení nepřítele

Totéž co dělá s mým dohledem kamofaktor tanků nepřítele, dělá i rostlinstvo, které stojí v cestě mezi mnou a nepřátelským tankem. Podle typu každý keř, tráva, strom (i spadený), přidává tanku další bonus k maskování a to až 50%. Podle předchozího příkladu se dvěma Shermany, pokud mezi nimi vyroste hustý keř, vypočtené vzdálenosti jsou poloviční:

  1. tanky se navzájem uvidí, pokud budou stát od sebe 162m a míň (dohled 370m snížený o 12% kamobonusu stojícího vozidla a snížený o 50% díky keři)
  2. můj tank odhalí jedoucího nepřítele, jakmile se ke mě přiblíží na 170m (dohled 370m snížený o 9% kamobonusu jedoucího vozidla)
  3. můj tank odhalí střílejícího nepřítele, pokud je odemě vzdálený 180m (dohled 370m snížený o 3% kamobonusu střílejícího vozidla)

Výpočty jsou orientační. Přesná čísla maskování i dohledu ke konkrétnímu tanku si můžete vypočítat pomocí kalkulátoru na wotinfo.net, včetně porovnávání kamufláže mezi jednotlivými tanky.

S každým dalším křovím stojícím v cestě se vzdálenost, na jakou jsem schopný nepřítele odhalit (nebo nepřítel mě), snižuje. Názorně na následujícím obrázku. Situace č.1 – žádné rostlinstvo, jedoucího nepřítele uvidím na velkou vzdálenost. Situace č.2 – jeden keř v cestě umožní nepříteli dostat se ke mně blíž, než budu schopný ho vidět. Situace č.3 – s každým dalším porostem získává nepřítel výhodu v maskování, která způsobí, že ho uvidím až v okamžiku, kdy mi to příjemné nebude :).

schema-spot-porost

S hustotou rostlinstva se snižuje vzdálenost, na jakou můžu nepřítele rozsvítit

K tomuto zbývá doplnit ještě jednu zajímavou věc – v základním výcviku se říká: “schovejte se do křoví, když budete střílet, nepřítel nebude moci odhalit vaši pozici”. Je to jedna velká pitomost a spousta hráčů pak podle této rady nad zlato jde, spustí si bitvu, stoupne si do křoví, vystřelí, rozsvítí se a za chvíli už je zpátky v garáži. Proč? Protože kdykoliv když vystřelím, herní mechanika udělá to, že veškeré rostlinstvo v okruhu 15m pro mě přestane existovat. Když si tedy stoupnu do křoví a vystřelím, stane se to, že keř, který mi dával bonus k maskování a všechno v okruhu 15m, jakoby tam nebylo a já stojím uprostřed holé louky a svítím.

Když chci střílet, abych se nerozsvítil, musím si couvnout tak, aby bylo křoví 15m předemnou. Není potřeba nic krokovat nebo měřit, hra na to pamatuje, takže pokud je křoví průhledné a můžu skrz něj vidět, stojím moc blízko. Začnu couvat a až přes něj přestanu vidět, jsem právě 15m od křoví a můžu střílet. Obecně to funguje, když ke mě není nepřítel blíž než 170-200m, záleží na dohledu nepřítele. Od lehkých tanků si držím větší odstup. Pochopitelně, pokud mám nepřátele z několika směrů, snažím se zaujmout takovou pozici, abych měl nějaký porost v každém směru. Někdy není dostatek křoví, takže je na zvážení, jestli vystřelit i za cenu že se rozsvítím. Pokud ale mám možnost využít takové kamufláže, rozhodně to udělám, protože to je jeden ze způsobů, jak bezpečně a opakovaně udělit nepříteli poškození (budete moci vidět ve videu na konci článku).

Střelba z pozice 15m za křovím mi zachová kamufláž

Střelba z pozice 15m za křovím mi poskytne maskování – vpravo

Střelby přes křoví se dá využít i jinak – stojím na holé louce, 200m předemnou projíždí tank nepřítele. Zatím mě nevidí, protože využívám kamobonusu stojícího vozidla. Pokud teď na něj vystřelím, můžu ztratit kamobonus a rozsvítím se. Štěstí mi ale přeje, protože nepřítel se blíží ke křoví. Počkám až se dostane do pozice, kdy mezi námi bude křoví a v tomto okamžiku na něj vystřelím. Křoví mi poskytlo dodatečné maskování a já díky tomu udělil poškození, aniž bych se rozsvítil.

Při střelbě využiju křoví, které mi vylepší maskování

Při střelbě přes křoví mám větší šanci, že mě nepřítel neodhalí

Jak už jsem uvedl, každý tank má odlišné hodnoty maskování, lehké tanky mají většinou za jízdy stejný kamobonus jako když nehybně stojí, protože mají za úkol dělat průzkum. Schopnost maskování vozidla je možné ještě dál vylepšit:

  • Skill maskování, pro maximální účinek by ho měli mít všichni členové posádky.
  • Maskovací nátěr – kamufláž (volba Vnější vzhled). Kupuje se za kredity na 7 nebo 30 dnů, nebo za zlaťáky na trvalo. Je vhodné koupit všechny 3 varianty nátěru – letní, zimní, pouštní.
  • Maskovací síť – vhodná hlavně na stíhače tanků nebo dělostřelce. Maskovací síť funguje jenom když se vozidlo nehýbe. Aktivuje se 3 sekundy po zastavení. Vypne se okamžitě při jakémkoliv pohybu vozidla, kromě otáčení věží.
  • Ventilace – mírně vylepšuje i maskování, pokud má posádka skill maskování.
  • Skill “Bratři ve zbrani”, mírně vylepšuje i maskování, pokud má posádka skill maskování.
  • Spotřební potravinový doplněk (čokoláda, cola…), mírně vylepšuje i maskování, pokud má posádka skill maskování.

Stejně tak jako maskování, i dohled je možné zvýšit:

  • Leštěná optika, je užitečná hlavně na lehké a střední tanky.
  • Binokulár, podobně jako maskovací síť, funguje jen když se vozidlo nehýbe a aktivuje se 3 sekundy po zastavení vozidla. Vypne se okamžitě při jakémkoliv pohybu vozidla, kromě otáčení věží.
  • Skill “Bratři ve zbrani”, kromě jiného zvyšuje dohled.
  • Skill “Ostříží zrak” u velitele zvyšuje dohled.
  • Skill “Prostorová představivost” u radisty (nebo u velitele, když radista není) zvyšuje dohled.
  • Spotřební potravinový doplněk (čokoláda, cola…), kromě jiného zvyšuje dohled.

Pokud vozidlo získá dohled vyšší než 445m (maximální spotovací vzdálenost), nemůže sice odhalovat za touto hranicí, ale způsobí, že když je v cestě nějaký porost, chová se jako řidší. Prostě, co máte nad těch 445m, snižuje porostu procenta, takže ten pak dává nepříteli menší bonus k maskování.

S maskováním a spotováním přímo souvisí Šestý smysl u velitele, nebo-li “žárovka”. Tento skill umožňuje hrát víc agresivně, protože upozorní pokaždé, když mě nepřítel odhalí. K tomuto skillu je důležité vědět, že žárovka se rozsvítí až za 3 sekundy poté, co mě nepřítel odhalí. Pozor! Má jen informativní charakter. Že žárovka zhasne, neznamená že už nejsem vidět! Když chci zmizet, zajedu za překážku (dům, kopec, písečnou dunu, hustý porost) a odpočítám asi 8 sekund (doba mizení je náhodná od 5s do 10s, proto čekám 8s, což většinou stačí). Pokud není v mé blízkosti žádné další nepřátelské vozidlo, které mě mohlo rozsvítit, neměl bych už být vidět. Další pomůckou může být zmizení nepřátelského vozidla, se kterým jsem se vzájemně rozsvítil. Když nevidím já jeho, zmizel jsem i já jemu.

Ještě bych rád zmínil jednu zajímavou vlastnost – server kontroluje viditelnost vozidel v pravidelných intervalech podle jejich vzájemné vzdálenosti, přičemž platí, že čím blíž k sobě vozidla jsou, tím častěji probíhá na serveru kontrola, jestli se některé z vozidel má rozsvítit. Na 50m je interval 0,1s. Na 150m je interval 0,5s a na 270m už je interval celou 1s. Toho se dá využít např. s rychlým lehkým tankem, který při 72km/h ve vzdálenosti 270m může urazit mezi jednotlivými kontrolami až 40 metrů. V případě, že se pohybuje mezi porostem, může být za určitých okolností téměř neodhalitelný.

Na závěr tohoto dílu jsem si připravil ještě jedno video. Jedná se o krátkou pasáž, kterou jsem vystříhnul z jedné bitvy s německým stíhačem Jagdpanzer IV. Chtěl bych na ní demonstrovat práci s kamufláží při střelbě s využitím maskování keře na 15m, o kterém jsem psal výše a současně ukázat způsob, jak snadné je sám si spotovat nepřítele.

Snad jsem v dnešním vyčerpávajícím dílu uvedl všechno podstatné, co se týká maskování a spotování a že každý po přečtení zvládne využít alespoň něco z toho k obohacení svých bitev. No a to už je pro dnešek opravdu všechno, těším se zas příště… uff 🙂

 

Doplnění 9.11.2016 – vývojářům nejspíš konečně došlo, že pochopit, jak funguje spotování, může být pro spoustu hráčů velký problém. Takže vydali tohle povedené video o mechanice spotování, doporučuju zkouknout.. nezapomeňte si zapnout titulky 😉


Všechny články o World of Tanks: