Dlouho jsem přemýšlel nad tím, jakým směrem by se měl ubírat další díl mé série o World of Tanks. V minulém dílu jsem vyčerpal poslední z témat, o kterých se domnívám, že by měl každý, alespoň průměrný hráč znát… nebo spíš každý, kdo chce být alepoň průměrný hráč 🙂
Většinu z nich je možné najít přímo na oficiálním webu hry, nebo na skoro každém webu o této hře. Já jsem je uvedl postupně tak, jak mi pomáhaly pochopit hru.
V dnešním dílu se ale budu zabývat několika užitečnými tipy, které se z oficiálních stránek vůbec nedozvíte a které jsem nacházel po malých střípcích různě na netu a hlavně pochytil sledováním videí od různých streamerů. Konkrétně jde o záznamy na youtube a hlavně gameplay streamy na Twitchi.
Z českých streamů bych doporučil kanál marty_vole, který sice hraje hlavně střední tanky 9 a 10.tieru, ale hru někdy doprovází užitečnými komentáři. Občas dělá výukové streamy a jejich záznam dá i na youtube. Jako dalšího bych doporučil sqee03, který jezdí i tanky na přání a kromě artyn hraje všechno od 5 do 10 tieru a velice dobře komentuje každý krok ve hře. Z anglických streamů pak Orzanel, který jezdí tanky hlavně vyšších tierů a QuickyBaby, kterého je možné vidět hrát cokoliv i na nižších tierech.
Ještě bych zmínil stránku wotreplays, na kterou hráči mohou nahrávat záznamy svých nejlepších bitev (kdo neví, hra umí vytvořit záznam z bitvy s příponou .replay a zpětně ji kdykoliv přehrát). Na stránce jde hledat záznam podle tieru, národu, typu a názvu tanku. Občas, když si chci koupit nějaký tank a zajímá mě, jak se s ním hraje, tak si nějaké replaye stáhnu a zkouknu.
Teď si zopakujeme základní pravidla, která je potřeba mít neustále na paměti a vrhnu se na popis jednotlivých tipů, takže:
- Musím způsobit co nejvyšší celkové poškození, počet zničených nepřátelských tanků je vedlejší.
- Můj tank by měl způsobit alespoň tolik poškození, kolik má sám bodů výdrže.
- Když nemůžu prostřelit, snažím se přesunout na lepší pozici (lepší úhel pro střelbu do boků, výpady z boku, zezadu, spotování).
- Když se nemůžu přesunout, snažím se alespoň získat body za asistenci shazováním pásů nebo spotováním.
Bodová výhoda
Smyslem je udržet si co nejdéle svoje body výdrže (hápéčka). V druhé části bitvy se budou hodit, protože nepřítel, kterého můžu ustřílet na méně výstřelů než on mě, nebude chtít zbytečně riskovat a je velká pravděpodobnost, že udělá chybu, která ho pošle do garáže. Podle toho, jaký jedu tank, se tak nějak odvíjí míra opatrnosti, takže s těžkou opancéřovanou bestií nemusím být tolik opatrný, ale i přesto platí, že každé zbytečně ztracené “hápko” může později chybět. Neznamená to ale stoupnout si na začátku bitvy do rohu mapy za artyny a čekat 🙂
Stručně řečeno, netlačit na pilu a ze začátku zbytečně neriskovat.
Něco za něco
Když už musím riskovat i za cenu, že dostanu ránu, mělo by se mi to vyplatit. To znamená, že když mám možnost dostat se na lepší palebnou pozici, nebo místo s lepším krytím, nebo chci dorazit tank, který mám na ránu a který brání týmu v postupu, nebo chci resetovat obsazování základny.. atd. To všechno jsou případy, kdy stojí za to zvážit, jestli se daná akce vyplatí i za cenu, že to bude bolet. Pokud mám dost hápek a vím že dostanu maximálně jednu ránu a ještě mi hodně zbyde, můžu si to dovolit. Je rozhodně špatně hned na začátku vzít čáru přímo na základnu nepřítele, nebo vjet do lesa plného stíhačů.. ikdyž, některé osobní mise se dělají právě takhle 🙂
Smečka
Ikdyž v náhodných bitvách je horší komunikace mezi spoluhráči, dost často je možné vidět třeba střední tanky se stejnými, nebo podobnými vlastnostmi jet ve smečce, která úspěšně převálcuje všechno, co jí přijde do cesty. Při troše štěstí, už dva takové tanky, aniž by byli v četě, dokážou na soustřel způsobit nepřátelskému týmu citelné ztráty. Ideální je pozvat třeba kamaráda do čety, vzít si stejné nebo podobné tanky a během hry se koordinovat např. přes skype nebo teamspeak. V horším případě, já při sólo hraní si před startem bitvy najdu někoho, kdo má podobný tank a pak se snažím držet se v jeho blízkosti. Samozřejmě, že když vidím, že už od spawnu po cestě musí zbořit všechny stromy, domy a musí si do všeho střelit, tak si od něj raději držím větší odstup, protože vím, že to je ten pán, na kterého nepřítel bude střílet jako první a který za mě schytá nějaké ty rány 🙂
Jet sám a na vlastní pěst není většinou moc dobrý nápad, myslete na to.
Vláček (lemming train)
Občas dojde k situaci, že se celý tým vydá jen jednou stranou mapy. Dřív jsem automaticky jel hrdě na opačnou stranu, ale je to hardcore a většinou jsem si ani nestihl nastřílet žádnou větší “damáž”. Tady holt nezbývá, než jet se zbytkem týmu a doufat, že tým protivníka neměl stejný nápad. Takto je určitá šance v převaze rozsekat jednu polovinu nepřátelského týmu a pak se vrátit vyčistit zbytek. Situace může být o něco příznivější, pokud jedu lehký tank, nebo rychlé medko. Vydám se na krátký průzkum tak, abych týmu alespoň odhalil, která část nepřátelského týmu se na postižené straně nachází a abych se ještě stihl ve zdraví vrátit. Ikdyž si myslím, že tým si takovou informaci za ten vláček nezaslouží, pořád je zde šance nějaký ten spot proměnit na asistované poškození, pokud na mnou rozsvícené cíle někdo vystřelí. V druhé řadě, několikrát se mi takto podařilo vláček zvrátit tak, že část týmu se rozhodla to otočit a jet na tuto stranu.
Načasování výstřelu
U tanků přestřelujících se v první linii je načasování výstřelu docela důležité, zvlášť když se na pancíř nemůžu stoprocentně spolehnout. Načasování spočívá v tom, že pokud můžu, čekám až nepřítel vystřelí po nějakém jiném tanku. Jakmile nemá nabito, je čas vyjet z úkrytu a vystřelit, než on se stihne schovat aby nabil. Když jde vidět přední kolo, snažím se dát ránu do něj, tak abych zároveň poškodil pás, on nemohl zajet do krytu a moji spoluhráči si do něj mohli taky vystřelit. Mám za to body. Druhá možnost, jak to urychlit a nepřítele donutit k výstřelu, je vytrikovat ho. Funguje to tak, že s tankem začnu popojíždět dopředu a dozadu, nebo spíš jakoby houpat s tankem na místě, aby to vypadalo jakože se chystám vyjet z krytu. Po několika takových zhoupnutích vyjedu o něco víc jako kdybych chtěl střílet, ale hned se zase vrátím. Většina hráčů to nevydrží, vystřelí a mine 🙂 No a to je příležitost pro mě, rychle vyjet, vystřelit a zase se schovat. Je možné vystřelit už při tom předchozím delším povyjetí a ucuknutí, ale chce to získat cvik a ideálně i dělo s dobrým aim-time (čas zaměřování).
Blindshoty (střelba naslepo)
U střelby naslepo jsou to dvě situace. V první jde o ostřelování profláknutých míst v mapě, většinou známé keříčky, ve kterých se můžou schovávat stíhače nebo skauti (např. odvážný keřík na E1 v Prochorovce). Občas se tak dá získat nějaká damáž navíc. Druhá situace je, že střílím na rozsvícený tank ve křoví a ten po chvilce zmizí. Ve skutečnosti tam ale pořád je, jenom ho znova nikdo nespotnul, takže není vidět. V tomto případě se vyplatí do stejného místa vystřelit ještě alespoň jednu nebo dvě rány (podle toho, jak dlouho nabíjím). Většinou ji nepřítel koupí 🙂
Prémiová munice není cheat
Často se stává, že matchmaking mi nepřeje a dostanu se do bitvy s tanky o 2 tiery vyššími. Ne s každým tankem pak dokážu takové tanky prostřelit a ne každý tank má mobilitu na to, abych mohl ujet a vpadnout jim do boku, nebo se snad sbalit a jet si hledat tanky ve svém tieru (podle mě to je ta nejidiotštější rada lidí od WG). Prostě mají kluci běloruští tu hru dokonale vybalancovanou a Wargaming takový unfair zřejmě považuje za zábavný. Nevím, no mě to většinou akorát znechutí hru, když je toho moc, prostě přestanu hrát. Celkově to negativně ovlivňuje moji ochotu do hry sypat skutečné peníze (nákup zlaťáků nebo prémka). Jsou ale tanky, které mají nějaké šance prostřelit alespoň s prémiovou municí, protože má vyšší průbojnost – je to ta, co se dá koupit za zlaťáky, nebo draze za kredity. Naučte se je používat a nějaké vozit. Já osobně vozím alespoň 10-12 kousků. Hlavně když třeba expím tank a chci získat maximum expů za bitvu, použiju je i za cenu, že v bitvě nevydělám žádné kredity a jdu do mínusu. A nebo si občas otevřu u hry lahvinku vína nebo něčeho ostřejšího, ožeru se a jedu fullgold 🙂 jen tak pro zábavu, bez ohledu na prodělek. Mimochodem, viděl jsem spoustu streamerů z elitních klanů, kteří hráli X. tier OP tanky jenom fullgold, tak proč bychom se my styděli občas nějaký ten goldík vystřelit, že 🙂
Žrádlo
Každý národ ve hře má vlastní potravinové spotřební doplňky, pomocí kterých se dají o 10% zlepšit schopnosti posádky, takže např. velitel má vyšší dohled, střelec míří rychleji, nabíječ rychleji nabije a radistovi se zvýší dosah signálu vysílačky. To jsou vlastnosti, u kterých jde zlepšení zřetelně poznat. U řidiče jsem to na žádném z mých tanků nějak výrazně nepostřehl. Když jsem jel osobní mise za dělostřelce, dával jsem si žrádlo do artyn, protože těch 10% navíc docela slušně pohnulo s nabíjením a rychlostí zaměřování. Nevýhoda je, že musíte z tanku vyhodit některý z ostatních spotřebáků, jako např. lékárničku, opravy nebo hasičák. Já osobně objetuju hasičák, protože zas tak často nehořím, naopak opravy a lékárničky potřebuju v skoro každé bitvě. Druhá nevýhoda je, že v každé bitvě se spotřebuje jeden kus, což i při ceně 10.000 kreditů, když jsou na spotřebáky 50% slevy, může docela lézt do peněz, zvlášť když se bitva moc nepovede nebo skončí prohrou. Občas, když jsou slevy a mám pocit, že mám dost kreditů, tak si jich několik koupím jen tak na sklad. Můžou se hodit např. při plnění speciálních misí, ale jinak je zatím nějak moc nepoužívám.
Tohle byly tipy, které nejvíc změnily moje hraní. Jistě by se daly popsat další, ale buďto je neznám, nebo je naopak považuju za samozřejmost a proto jsem je nezmínil. Pokud vás napadá nějaký dobrý tip, který zde nebyl uvedený, můžete o něm napsat do komentáře.
Ještě jedna dobrá rada. Doporučuju občas zajít na Twitch a strávit nějaký čas sledováním nějakého streamu a pozorně si všímat všeho, co který streamer při hře provádí – jak se pohybuje, kdy střílí, jakým způsobem se rozhoduje v případě několika cílů – kterému dá přednost a podobně. Může se zdát, že jde o detaily a musím se přiznat, že ze začátku jsem jim nepřikládal žádnou váhu a vůbec je nevnímal, ale postupem času jsem je začal sám zkoušet ve hře a brzy jsem zjistil, že moje hraní je nějaké jiné, lepší než dřív. Zaměřte se na streamery, které jsem zmínil na začátku článku, nebo si vyberte stream buďto podle počtu sledujících diváků a nebo podle názvu. Unicum hráči jsou totiž na svůj skill hrdí, takže v názvu streamu takového hráče se většinou vyskytuje něco jako WN8 3000+. Od nich se můžete naučit nejvíc.
No, a to by bylo k tipům asi všechno. Teď jdu popřemýšlet, o čem budu psát příště, hlavně aby to bylo dřív než za 3 měsíce 🙂
Všechny články o World of Tanks:
- World of Tanks (11.díl) – vyrážíme: lehké tanky
- World of Tanks (10.díl) – vyrážíme: střední tanky
- World of Tanks (9.díl) – vyrážíme: těžké tanky
- World of Tanks (8.díl) – vyrážíme: stíhači tanků
- World of Tanks (intermezzo) – nejčastěji hledané informace o wot
- World of Tanks (7.díl) – vyrážíme: dělostřelectvo
- World of Tanks (6.díl) – tipy pro ještě lepší hraní
- World of Tanks (5.díl) – využití pancíře a jak zvýšit šance na přežití
- World of Tanks (4.díl) – maskování a odhalování nepřítele
- World of Tanks (intermezzo) – zamyšlení nad plánovaným rebalancováním
Co takhle příště něco o artynach?? Ktere jit, nejit, jejich přednosti, jak se kterými jezdit a podobně.
Zajímal by mě také celkový pohled na artyny, jestli jsou přínosem pro hru nebo příteží. Popřípadě jiné zajimavosti.
Zvažuju, že budu volně pokračovat tím, jak hrát jednotlivé třídy tanků, tzn. v každém z dalších dílů se asi budu věnovat samostatně těžkým, středním, atd… Takže čistě teoreticky bych to mohl vzít z opačného konce, od artyn.
Například bych se chtěl dozvědět, jak změnit pohled při hraní s artynami. Nejedná se o klasický pohled zhora, ale o pohled, kdy v ostřelovacím režimu je pohled jako s klasickými tanky. Viděl jsem několik videí, ale nemohl jsem se dopátrat jak se k tomuto pohledu dostanu.
Možná to bylo před několika předchozíma aktualizacema a nyní to vymizelo.
Nicméně, pokud někdo ví jak na to, nebo jestli existuje nějaká klávesová zkratka tak sem sní 😀 Pokud se teda nejedná zas o nějaké to vylepšení 🙂
Díky
Je to mod, buďto si najdeš na netu samostatný balíček, tuším se jmenuje Battle Assistant. Nebo je součástí balíku modů od Aslaina (Aslains mod installer) a tuším je i ve Webium modpacku. Pohled se pak aktivuje stisknutím “G” nebo prostředního tlačítka myši (podle nastavení modu). Mluvilo se jeden čas o tom, že WG přidá tento pohled do hry.
Jen taková malá poznámka:
“1. Musím způsobit co nejvyšší celkové poškození, počet zničených nepřátelských tanků je vedlejší.”
Tímto pravidlem se nedávno řídili hráči nepřátelského týmu. Jel jsem s mou oblíbenou T67, 4 perky, 2k bitev s tímto tankem. Hned ze startu jsem dostal naklepáno a zbylo mi 12HP. Byl jsem na pásech a nikdo o mých zbývajících 12 HP prostě neměl zájem a kropili těžáka vedle mě. Než jsem opravil pásy (ammo bylo důležitější), rozsvítil se mi šestý smysl, takže o mně věděli, ale prostě nic. Zapadl jsem zpátky smířen s tím, že jedná střela a vytírám v garáži. Výsledek? Bitvu jsme vyhráli, já měl 6 killů a nastříleno přes 2700 dmg!! S T67, která má jen 45 nábojů! Takže pravidlo číslo jedna by mělo být: 1. Tank byť s jedním bodem života ještě může střílet a páchat škoda. Dorazit za každou cenu! Čím více nastříleno, tím více zkušeností, kreditů atd. Ale čím více tanků vypnuto, tím větší šance na výhru. A já jsem zjistil, že když bitvu vyhrajeme, mám za to samé více zk a kreditů než když prohrajeme 😉
Ano, správná poznámka – i tank, byť s 1HP, může spotovat, udělit maximální poškození, zapálit nebo dát ammorack za plný počet HP. Myšlenka toho pravidla nebyla, aby slabí hráči ignorovali tank na ránu, ale aby si uvědomili, že získání bodové převahy týmu je základním předpokladem pro výhru. Skutečnost, že jednou za sto bitev se najde u protivníka parchant s 12HP co neumí umřít 🙂 (bez urážky), nebo naopak, že jednou za 100 bitev mě s 12HP není schopný nikdo zabít, nemusí znamenat, že to pravidlo je špatné.
Se vším souhlasím, ale ještě je jeden zásadní fakt ve hře, který dost ovlivňuje hraní a celkový dojem či zábavu. A to je fakt, že v každém týmu je 15 hráčů. Přichází otázka, co dělat v bitvě, když máš v týmu 10 absolutně neschopných a retardovaných hráčů?? V 5ti lidech se vyhrává velmi špatně. Kolikrát jsem top tier, dokážu nadělit největší poškození, ale zbytek nepředvede vůbec nic a prohra. Nebo se vyjede a během minuty je to 0:5. Podle mě můžeš být jakkoliv kvalitní hráč a mít skill, ale pokud máš v týmu samé lemply, moc toho prostě nevymyslíš.
Bohužel, souhlas. V těchto případech nezbývá než se snažit a alespoň si splnit svoje. Pokud to jde, tak myslet trochu dopředu a už na začátku bitvy počítat s tím, že tým může být k ničemu a podle toho přizpůsobit taktiku. Já vím, že se to lehko řekne, ale občas jsem sám překvapený, z jak bezvýchodné situace se dá vybruslit a zvrátit výsledek k výhře, jen díky tomu že jsem udělal sice pro mě neobvyklé, ale správné rozhodnutí 🙂